Normaal-licht technieken

Reproductie

Een symmetrische lichtopstelling waarmee het ‘origineel’ zo natuurgetrouw mogelijk wordt uitgelicht en gefotografeerd. Zodanig dat de reproductie in kleur, helderheid, structuur en vorm het origineel zou kunnen vervangen, mits voldaan wordt aan de criteria van de ‘metamorfoze’ norm. Een opname van een referentiekaart is noodzakelijk om camera, lens, en licht volledig op elkaar af te stemmen.

 

Reflectie licht

Door licht op een oppervlak te laten reflecteren komen er bepaalde eigenschappen van dat oppervlak naar voren. Dat kunnen deformaties zijn, maar met name glans verschillen, krassen, afdrukken en vlekken in het oppervlak (vingerafdrukken) kunnen zo duidelijk zichtbaar worden.


Strijklicht

Gebundeld licht scherend van van een kant over het oppervlak van een kunstwerk laten vallen. Opstaande verf en elke andere vorm van reliëf wordt zo (soms zelfs dramatisch) zichtbaar. Veel gebruikt om deformaties, reliëf en lacunes in oppervlakken zichtbaar te maken.


Gepolariseerd licht

Met gepolariseerd licht zijn reflecties in een oppervlak ‘uit te doven’. Hierdoor kan bijvoorbeeld een signatuur wat door een matte, blancherende vernis, of een wazig/stoffig oppervlak verstoord wordt toch duidelijk gemaakt worden.
Ook kan met behulp van gepolariseerd licht een door reflecties verstoort oppervlak helder en duidelijk worden weergegeven. Een nadeel kan zijn dat het contrast en de kleurverzadiging verhoogt worden.


Macro

Macrofotografie is dichtbij fotografie met een vergroting van ± 10:1 tot 1:10. Met behulp van macrofotografie worden details groot weergegeven om deze beter te kunnen bestuderen. Met name door de komst van de extreem hoge resolutie camera’s (150 megapixel of meer…) kan er soms volstaan worden met een ‘overall’ opname van een werk om toch sterk te kunnen inzoomen op een detail. Op deze wijze zou je met een ‘hoge resolutie macro-opname’ in kunnen zoomen tot op microscopisch niveau (> 10x vergroting van het detail).


Gekleurd licht

Door kleurenfilters voor verlichting of lens te plaatsen is het mogelijk gekleurde plekken in een oppervlak beter zichtbaar te maken. Doordat het filter de kleuren (golflengtes) in zijn eigen kleur doorlaat, maar zijn complementaire kleuren tegen houdt kan er een verhoging van het contrast opstaan en bijvoorbeeld een tekst beter leesbaar worden.


Doorzichtlicht

Sommige materialen (papier, canvas, beschildert glas) zijn zodanig transparant dat door licht van achter door het materiaal te laten schijnen er bepaalde kenmerken van het materiaal of de afbeelding zichtbaar kunnen worden. Denk aan watermerken, vezel structuren, canvas structuren, craquelé, verflagen, maar ook vlekken of breuken.